Arbetslinjen – och sedan?

Samhället är som ett kretslopp, men "arbetslinjen" är endimensionell.

Samhället är som ett kretslopp, men "arbetslinjen" är endimensionell.

Samhället är precis som miljön i mångt och mycket ett kretslopp; alla delar är direkt eller indirekt beroende av varandra. Och människan är lite  som en blomma; hon lever inte isolerat ute i skogen, ensam och fri, utan några behov av andra arter och utan behov av en omkringliggande välmående miljö.

Samhället är en jordmån i vilka vi sår våra frön. Och trädgårdsmästare är vi alla – inte minst politiker. Om man som politiker vill föra en samhällsbärande politik krävs det därför att man ser till helheten; att isolera företeelser och ideologiskt eftersträva individualism i allt man gör är inte att ta samhällsansvar.

Vi är alla individer och vi vill bli bemötta som sådana. Men våra liv levs inte i ensamhet, för vi vet att ensam är aldrig stark. Vi föds av två föräldrar, vi växer upp i familjer, vi utbildas tillsammans med andra i skolor, vi jobbar tillsammans med arbetskamrater, vi umgås med vänner, vi delar intressen i föreningar, vi vårdas av andra när vi blir sjuka – mönstret går igenom hela våra liv. Det som förenar oss är större än det som skiljer oss åt – vi är alla från och till mer eller mindre beroende av varandra.

Arbetslinjen – och?

Det är inte arbetet som gör människan, det är människorna som gör arbetet. De verkliga skiljelinjerna i samhället går därför inte mellan ”de som arbetar” och ”de som inte arbetar”. De verkliga skiljelinjerna går mellan ”de som har fler möjligheter” och ”de som har färre möjligheter”. Vårt samhälle bör därför rimligen eftersträva att ge fler människor fler möjligheter på rättvisa villkor.

Det är ganska trångsynt – ja, direkt kontraproduktivt – att ständigt tala om ”de som arbetar” och ”de som inte arbetar”. Vi är alla människor och det är inte arbetet som ensidigt definierar oss – vi är så mycket mer än så. Uttrycket inbjuder till en otillräcklig ögonblicksbild av samhället och erbjuder därför heller inte någon större förståelse för vad ett modernt samhälle är och hur det fungerar. Jag hoppas verkligen att det inte är så illa ställt på den högra sidan i svensk politik, men man börjar onekligen undra.

Arbete plockas inte från träd och arbetsmarknaden går inte att isolera från resten av samhället. En väl fungerande arbetsmarknad kräver mycket mer än en ensidigt politiskt definierad arbetslinje. Det krävs utbildning, infrastruktur, investeringar, kontaktnät, hälso- och sjukvård, arbetsgivaransvar och grundläggande tryggheter. För att uppnå god och full sysselsättning behöver alltså flera gemensamt finansierade samhällsfunktioner vara i bra skick – det är de inte idag. Hade de varit det, hade vi varit bra mycket närmare målet om full sysselsättning än vad vi är idag.

Jobbskatteavdrag – och?

Alliansens s.k. jobbskatteavdrag motiveras med att man vill öka drivkrafterna för att arbeta. Men drivkrafterna hos människor finns redan där och har alltid funnits där! Det som Alliansens ”arbetslinje” idag inte tar hänsyn till är människors möjligheter, förutsättningar och rättvisa villkor. Jobbskatteavdragen gynnar de som redan har på bekostnad av de som inte har, inte får, inte kan eller inte ges möjlighet åt. Det är en orättvis politik som bl.a. resulterat i att de som har arbete betalar lägre skatt än de som inte har arbete (t.ex. arbetslösa, sjuka och pensionärer). De som har mindre behov gynnas alltså på bekostnad av de som har större behov – det är varken rättvist, anständigt eller smart. Det är heller inte långsiktigt hållbart. Kontinuerliga och ensidiga skattesänkningar på bred front underminerar nyinvesteringar i samhället – den jordmån vi alla ska frodas i.

”Arbetslinjen” – en mental grindvakt

Alliansens ”arbetslinje” är i dagsläget en endimensionell mental grindvakt som konsekvent verkar blunda för helheten och vittnar om en bristande förståelse för hur ett modernt samhälle fungerar. Och med denna modell som bas bedriver Alliansen en tvåtredjedelspolitik som sakta men säkert omformar Sverige till ett tvåtredjedelssamhälle. Det är att gå bakåt i tiden – det är inte att ta ansvar för framtiden. Och det är inte att ta ansvar för hela Sverige.

Vill vi verkligen ha det så?

Kommentera & diskutera gärna!


Läs mer i media och på bloggar:

Politik, allmänt:

Skatter:

Arbetslinjen/Arbetsmarknad:

Arbetsmarknad/Jobb-och utvecklingsgarantin:

Sjuka/sjukförsäkringen:

Miljö; sist men inte minst viktigast:

Regering: M FP C KD, Opposition: S MP V, Övriga: SD

Om De Tystas Röst
De Tystas Röst - Politisk Reflektion & Opinion.

11 Responses to Arbetslinjen – och sedan?

  1. Kent Karlsson skriver:

    Otroligt bra skrivit! Håller med dig i vart enda ord! Det här är vad Socialdemokraterna måste få fram och ha som ledstjärna i sin politik! En bra partiledare (som Lena Sommestad) som för fram det här budskapet kan nog sopa banan med Alliansen 2014! De måste sluta spela Alliansens spel på den nyliberala banan och spela sitt eget spel på sin planhalvan! Deras garderobsmoderater måste kastas bort från ledande funktioner och de måste återgå till en socialdemokratisk politik igen! Frågan är hur många offer Alliansens politk skall kräva innan de inser att inre strider om makt finns det inte tid för nu! De måste starta sitt oppositionsarbete så snabbt som möjligt med en socialdemokratisk partiledare och inte ytterligare en ”garderobsmoderat”! Människor lider ute i landet, det är bråttom nu!

    • De Tystas Röst skriver:

      Tack så mycket, Kent, dina ord värmer i vintermörkret!
      Jag håller med dig, och du läste dessutom mig rätt :). Inlägget var främst en problematisering kring och kritik mot Alliansens definition av ”arbetslinjen”, men också en vink till oppositionen att inte blint acceptera denna svartvita samhällshistoria. Vi får hoppas att oppositionsarbetet snart kommer igång, och att vi får en opposition värd namnet! En god fortsättning på dig!

      PS. ”Garderobsmoderat”, det var ett roligt ord jag aldrig hört förut! :D

  2. Agitáre skriver:

    Bra skrivet! Jag uppfattar det som vi för tillfället befinner oss i ett jättestort politiskt vakuum, där ingen politiker vågar ta något fast grepp om planer för framtiden. Samtliga allianspartier lallar med i Reinfeldts show. Det behövs en stark och levande opposition för ett levande samhälle, med framtidstro.

    • De Tystas Röst skriver:

      Tack så mycket, Agitáre, och jag håller med dig också. Du sätter huvudet på spiken; det är många, många fler än dig och mig som känner att vi befinner oss i ett politiskt vakuum just nu, det kan jag garantera dig.

  3. Karl skriver:

    Reinfeldts, åtminstone retoriskt, snäva motivering till arbetslinjen har med rätta kritiserats inom alliansen. Rent fundamentalt kokar det ner till den klassiska liberalismens frihetsbegrepp – du slår mot en halmgubbe om du försöker få det till att ”nyliberalerna” enbart tycker man ska jobba så mkt det bara går..

    http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/det-nya-borgerliga-uppdraget-21-friheten-gar-fore-skatteintakterna_5832643.svd

    http://ingero.blogspot.com/2010/12/skatten-och-arbetslinjen.html

    Dvs, du, nyliberalerna och Mats Odell – KD! – delar tydligen åsikter ;)

  4. De Tystas Röst skriver:

    Hej Karl, jag vet inte om din kommentar var riktad till mig eller någon annan kommentator. I vilket fall som helst förstår jag inte vart du vill komma. Jag ser ingen halmgubbe; jag kritiserar Alliansens ”arbetslinje” för att den är en inkomplett och svartvit samhällshistoria.

    Om ”liberalism” är frihet utan ansvar, ja, då är jag inte liberal. Och nyliberalismen är i mina ögon inte så mycket ideologi utan mer en frånvaro av ideologi där människan ses som en homo economicus, så nyliberal är jag inte heller.

    Ang. Odell har du nog rätt – han verkar nu ha insett problemen med Alliansens ”arbetslinje” – problem som jag såg redan 2006 :).

    • Karl skriver:

      ”halmgubbe” kallas det när man bygger upp en fiktiv motståndare som summan av alla sina fördomar och anekdoter och argumentarar mot den i stället för att se till fakta.

      Det råder i praktiken _konsensus_ inom ”borgerligheten” om att man bör vara fri att jobba så mycker, eller så lite, man själv vill. Dock får man ta _ansvar_ för detta, du ansvarar för dig själv (och dina barn). Som arbetsför, vuxen människa, kan jag på samma sätt inte kräva att någon annan ska försörja mig.
      Dvs, jag vet inte alls var du får ”utan ansvar” ifrån (kolla WikiPedia).

      Det är inget fel på arbetslinjen i sig, kritiken mot den är att den av Reinfeldt & Co så gott som enbart *motiveras* med ”större intäkter till staten”, ”man ska jobba, inte supa”. Dvs man glömmer just frihetsaspketen. (Reindeldt är inte speciellt pigg på ideologisk retorik helt enkelt).

      Vidare apropå halmgubbar osv, svara gärna på mina konkreta frågor i ”10 frågor” tråden. Jag motiverade ståndpunkter och gav dig möjlighet att konkretisera. Istället upprepar du bara det mesta i denna post. (Jag anklagade dig för medvetna missförstånd förut, ser att det kanske behövs igen..)

      • De Tystas Röst skriver:

        Hej, Karl. Jag vet vad en halmgubbe är, men jag ser fortfarande inte den. Jag argumenterar i detta inlägg mot Alliansens ”arbetslinje” inte baserat på fördomar utan politisk fakta, vilket omfattar den politik som förts sedan 2006, alla de artiklar jag läst, alla de debatter jag följt samt all den retorik som framför(t)s. Jag ger underkänt, och pekar i mitt inlägg på de brister jag anser finnas i ”arbetslinjen”. Helhetssynen anser jag saknas hos Alliansen, och det tror jag kommer straffa sig under denna mandatperiod. Jag anser att Sverige behöver bygga för framtiden istället för att föra en visionslös avdragslinje. (ang. ”10 frågor” – jag ska gå över och kolla. Jag avstod medvetet från vidare debatt eftersom jag ville öppna för att fler skulle komma in och debattera.) (Uppdatering: jag har gjort ett nytt inlägg i debatten)

  5. Vi är några stycken arbetslösa som startat en blogg om fas3. Kolla gärna!

    • De Tystas Röst skriver:

      Hej Bengt, och tack för tipset!
      Bloggen FASAN känner jag redan till, och jag rekommenderar andra som läser detta att besöka den bloggen: http://fasan.svenskablogg.se/

      Och om någon politiker läser detta (regeringen t.ex.!) rekommenderas följande besök:

      10 punkter om hur praktik borde utföras.” (matnyttigt för en kommande politisk motion)

      och

      Nöjd med Fas 3???” (matnyttigt för de som anser sig vara nöjda med Fas 3)

  6. Pingback: Ekumeniskt upprop; Stoppa utförsäkringarna « Ett hjärta RÖTT

Kommentera

