Mata rätt varg…

Mata rätt varg...

(Bild: Wolfgang Glock)

Hej!

Bloggen har varit inaktiv ett tag nu, dels p.g.a. otroligt mycket datorstrul (!) samt p.g.a. privata skäl. Jag ser ingen förändring av läget för närvarande och därför kommer bloggen att hålla sommarstängt. Kanske ses vi igen till hösten?

En hel del har hänt inom partipolitiken, men mycket lite har hänt inom den reella sakpolitiken. Kampen mot den inhumana och verklighetsfrånvända sjukförsäkringen fortsätter och måste fortsätta. Kampen mot utnyttjandet av människor i Fas 3 fortsätter och måste fortsätta. Kampen mot främlingsfientligheten fortsätter och måste fortsätta. Arbetsmarknadspolitiken, socialpolitiken och miljöpolitiken måste utvecklas. I slutändan handlar allt om människosyn – och jag har alltid tyckt att Maslows behovshierarki är en relevant modell.

Socialdemokraternas nye partiledare Håkan Juholt har en hel del poänger som jag nickar instämmande till. Han har t.ex. talat om begreppen ”medborgare” och ”kund”;

Ytterst handlar det om synen på människan och människovärdet: människan som medborgare i ett samhälle eller människan som kund på en marknad.
(Håkan Juholt i DN)

Detta tycker jag också är ett ytterst viktigt och centralt resonemang, och det har jag tyckt länge; jag berörde själv ämnet medborgare/kund/klient i detta inlägg. Jag önskar särskilt Håkan Juholt (S) och Gustav Fridolin (MP) lycka till, ni behövs, verkligen.

Nåväl, trevlig sommar på er allihopa!
Särskilda sommarhälsningar skickar jag till Eva Hillén AhlströmEtt Hjärta Rött, Charlotte Therese, Jenny Fjell och P :), samt till alla som hjälpte till och deltog i Påskuppropet mot utförsäkringarna.

Kampen fortsätter, på alla fronter, i stort och i smått.

Avslutningsvis delar jag med mig av en kort historia:

En kväll berättade en gammal Cherokee för sitt barnbarn om en strid som pågår inuti alla människor. Han sade ”Min son, striden står mellan två vargar inuti oss alla.”

”Den ena är Ondska. Det är ilska, avundsjuka, svartsjuka, sorg, ånger, girighet, arrogans, självömkan, skuld, förargelse, underlägsenhet, lögner, falsk stolthet, överlägsenhet och ego.”

”Den andra är Godhet. Det är glädje, fred, kärlek, hopp, ro, ödmjukhet, vänlighet, önskan att göra gott, empati, generositet, sanning, omtänksamhet och tillit.”

Barnbarnet tänkte på detta en stund och frågade sedan sin farfar, ”Vilken varg vinner?”

Den gamle Cherokeen svarade ”Den du matar.”

Må gott, och mata rätt varg, vänner.

De Tystas Röst

Rekommenderat (8 länkar):

Citat;
”Jag vill inte tro att dagens aktiva politiker medvetet vill skapa familjer med fattiga barn. Däremot tror (vet) jag att alltför många (politiker och ”vanliga” människor) lever i en värld där de inte inser vad som har hänt. De tillhör de två tredjedelar som är lyckligt lottade välfärdsmässigt, och har svårt att acceptera, att det finns en sista tredjedel som har det uselt ekonomiskt, allt tal om att bekämpa utanförskapet till trots. […] Vill man bekämpa barnfattigdom måste man på allvar bekämpa två-tredjedelssamhället.”

– Jag håller helt och hållet med dig, Lars!

Om De Tystas Röst
De Tystas Röst - Politisk Reflektion & Opinion.

2 Responses to Mata rätt varg…

  1. N-B skriver:

    Tror nog man får mata dem varannan gång… Godhet och onska finns i de båda lägren och har gjort under lång tid. Vem som är rätt vid tillfälle står i stjärnorna tyvärr :-(
    Önskar dig en finfin sommar, njut så mycket du bara kan och kom tebax så snart du orkar! Du behövs i kampen mot orättvisan.
    Mvh N-B

  2. Tack så mycket för din fina hälsning, Kaj. Den kändes specielt just nu för jag har det också tufft , ett dödsfall i familjen. Jag hoppas att du får en fin sommar och att du kommer igång till hösten igen. Jag har saknat dig mycket under din tystnad men har stor respekt för att det måste bli så ibland.

    Varma hälsningar
    Eva

Kommentera

