Ord utan ansvar i sjukfrågan

Socialförsäkringsminister Ulf Kristersson (m)

Socialförsäkringsminister Ulf Kristersson (m) har hittat tre problem i sjukförsäkringsreformen. Men när kommer vi att se några förändringar? (Foto: Johan Ödmann)

Kristdemokraterna verkar nu ha insett att det finns allvarliga problem med sjukförsäkringsreformen. Och Centerpartiets Maud Olofsson uttrycker nu sin tveksamhet till hur förändringarna i sjukförsäkringen genomfördes.  Från Folkpartiet har vi ännu inte hört någonting. Hej, Göran Hägglund! Hej, Maud Olofsson! Välkomna in i debatten! Det är synd att ni inte har luftat era tankar förut i frågan, det hade nämligen behövts; både i juni 2008 (riksdagsbeslutet om rehabiliteringskedjan) och i december 2010 (motionen om förändringar i sjukförsäkringen).

Men moderaterna verkar fortfarande välja samma, gamla beprövade taktik. Man levererar ord, men inte handling. Man fördröjer, men tar inget eget ansvar. Det är inte fel på sjukförsäkringsreformen – det kan inte vara fel på sjukförsäkringsreformen. Det är fel på allt annat.

Det är fel på Försäkringskassan som följer reglerna för hårt – trots att Försäkringskassan gång på gång bedyrar att man bara följer reglerna som de står skrivna. Det är fel på läkarna som skriver dåliga intyg, medan det är ett faktum att läkarnas ord väger lättare och lättare i sammanhanget. Det är fel på de sjuka som inte blir friska tillräckligt snabbt. Men det är inte fel på sjukförsäkringsreformen.

Det är fel på alla oss som inte har förstått sjukförsäkringsreformen.

Jag kan berätta vad jag inte har förstått. Jag har överhuvudtaget forfarande inte lyckats förstå varför ekonomiska piskor för de sjuka fördes in i det som kallas för ”rehabiliteringskedjan”. Jag trodde, i min enfald, att ekonomiska problem för de sjuka inte skulle vara rehabiliterande. Jag trodde, dum som jag var, att ”rehabilitering” innebar

”Insatser som ska bidra till att en person med förvärvad funktionsnedsättning, utifrån dennes behov och förutsättningar, återvinner eller bibehåller bästa möjliga funktionsförmåga samt skapar goda villkor för ett självständigt liv och ett aktivt deltagande i samhällslivet.” (Socialstyrelsen)

Så står det i varje fall på Socialstyrelsens hemsida. Det står inget där om försämringar av den sjukes ekonomi. Men det kanske står fel, vad vet jag?

Medan socialförsäkringsminister Ulf Kristersson (m) sitter med förstoringsglaset i hand och letar efter hål i sjukförsäkringsreformen, faller människor över hela Sverige som flugor genom det sociala skyddsnätet. Jag tror inte det behövs några förstoringsglas för moderaterna att se det, jag tror det behövs vidvinkelobjektiv. Men socialförsäkringsministern säger sig nu ha hittat tre problem med sitt förstoringsglas; frågorna är nu om några effektiva förändringar kommer att genomföras och hur lång tid det kommer att ta; facit från den förra mandatperioden är nämligen avskräckande.

Medan Gunnar Axén (m), ordförande i Socialförsäkringsutskottet, leder den parlamentariska socialförsäkringsutredningen som ska vara klar 2013, utförsäkras sjuka dagligen 2011 och hänvisas i många fall till socialbidrag eller obetalt arbete i Jobb- och Utvecklingsgarantin. Men Axén välkomnar anonyma debattartiklar som stöder hans uppfattning i frågan. Axén verkar anse att en  ”nyanserad debatt” betyder att man håller tyst om alla de människor det går illa för i det nya sjukförsäkringssystemet, och att detta är ett sätt att uttrycka sig nyanserat.

Medan Helena Riviére (m), f.d. riksdagsledamot, försvarar sjukförsäkringsreformen och Jobb- och Utvecklingsgarantin med näbbar och klor på Newsmill, undrar utsatta människor över hela Sverige varför de blir fattiggjorda p.g.a. sin sjukdom och varför de tvingas jobba gratis för arbetsgivare som får betalt för dem. ”Tuffa krav är ett ärligt sätt att visa empati” menar Riviére. Nej, Helena Riviére, det är din definition av empati uttryckt från ditt perspektiv ovanifrån. Empati är inget man i första hand visar. Empati är något man har, mer eller mindre av. Empati är att ha medkänsla för andra och kunna sätta sig in i andras situationer. Detta t.ex. är inte empati; det är ett hån mot sjuka. Inte detta heller; det är ett hån mot de människor som berättar att de utnyttjas som gratis arbetskraft.

Och medan vår statsminister Fredrik Reinfeldt (m) reser runt i Sverige och talar om ”ödmjukhethär och ”ödmjukhet” där, sitter jag här hemma och funderar över varför hans karta inte överensstämmer med verkligheten.

När enskilda fall börjar räknas i tusental är det inte enskilda, individuella problem längre – det förstår ju vilken normalbegåvad människa som helst. Då är det ett systemfel. I sjukförsäkringsreformen. I Alliansens sjukförsäkringsreform.

Från regeringen behövs det nu inga nya ord – det behövs ansvarstagande. Handling. På riktigt. De sjuka behöver inte statsministerns ödmjukhet – de behöver hjälp och ekonomisk trygghet.

För så vitt jag vet betalar ödmjukhet varken hyra, mat eller medicin.

[ Kommentera / diskutera ]

Besök Påskuppropets sida på Facebook och klicka "Gilla"!

Delta i Påskuppropet mot utförsäkringarna!

Besök Påskuppropets sida på Facebook och klicka ”Gilla”!
Här finns diskussioner om manifestationer på olika orter i Sverige!
Här finns fler tips och idéer om vad du kan göra!

 

Genvägar till länkar nedan:
PåskuppropetEnskilda fallAlliansen i fråganBloggatFusketSjuka på arbetsmarknadenEkonomiska & juridiska aspekterAnonym debattÖvrigt

Några enskilda fall:

Ari, Mari-Louise, Liza, Arne, Anna, Marie, Oskar, Marina, Gunnar, Elisabeth, Hans-Åke, Linda, Filip, Annica, Lars-Gunnar, Mattias och tusentals till.


Alliansen i frågan:

Kristdemokraterna:

Centerpartiet:

Moderaterna:

Folkpartiet:


Bloggat:


Fusket – om sjukfusk och skattefusk:


Sjuka på arbetsmarknaden:


Ekonomiska & juridiska aspekter:


Anonym debatt:


Påskuppropet etc.:


Övrigt:

Regering: M FP C KD Opposition: S MP V Övriga: SD PP FI Förbund: m fp c kd s mp v sd pp
Portaler: politometern netroots m fp c kd s mp gb v

Om De Tystas Röst
De Tystas Röst - Politisk Reflektion & Opinion.

6 Responses to Ord utan ansvar i sjukfrågan

  1. Tack, Kaj, för denna suveräna postning. Informativ och konkret sammanfattning av dagens elände, ja katastrof, för sjuka och arbetslösa. Du och Ilse-Marie på Ett hjärta Rött är outstandig i att peka på den moderata känslokalla och orättfärdiga politiken. Dessutom att hitta länkar till ansvariga politikers uttalanden. Och andra intressanta länkar.

    Så socialdemokrat jag är, kommer jag att tacka de allianspolitiker som (om de) lyckas få en förändring till stånd bland sina moderata alliansvänner. Sjuka och arbetslösa har inte tid att vänta. Det handlar om nu och med retroaktiv verkan.

    /Eva

    • De Tystas Röst skriver:

      Hej och tack, Eva!
      Jag med; alla allianspolitiker och sympatisörer som visar rak rygg i sjukförsäkringsfrågan och vågar inse problemen med utförsäkringarna förtjänar tacksamhet och uppmuntran. Det parlamentariska läget är som det är; idag är moderaterna den stora bromsklossen i frågan. Kristdemokraterna har börjat reagera, Centerpartiet har visat tendenser på att börja reagera. Folkpartiet tycker jag verkar hålla sig undan frågan hittills av okänd anledning.

      Generellt har jag en känsla av att oviljan inom Alliansen att agera i frågan står på två ben; prestige och okunskap. Prestige att inte våga erkänna att det finns problem med själva sjukförsäkringsreformen och okunskap om hur sjukförsäkringsreformen slår igenom i verkligheten. Dessutom lever det på sina håll forfarande kvar en hel del myter om sjukförsäkringen; om kostnader, orsakssammanhang, omfattningen av fusk/överutnyttjande m.m. Dessa myter måste ständigt ifrågasättas och bemötas med verklig fakta, fakta som finns idag. Jag kommer själv snart att göra ett blogginlägg här om de vanligaste myterna och bemöta dem med fakta som bestrider dem.

  2. Pingback: Eftertankens kranka blekhet… « Ett hjärta RÖTT

  3. Pingback: Bokstavsvänstern och nyliberaler, i och utanför regeringen, tänker väldigt lika… | LO Bloggen

  4. Pingback: Sprid detta – Orimliga sjukregler « Ett hjärta RÖTT

  5. Rättvisetörstande Realist skriver:

    Jag har själv gått en 15 ronders match om tungviktstiteln mot F-kassan, och den kampen har pågått sedan 1994 och inleddes alltså under socialdemokratiskt styre. Attityden på F-kassan var inte rolig på den tiden heller, och efter att Anna Hedborg lade fram resultatet av sin ”utredning” 2006 så blev det än värre.
    Faktum är att 85% av de regler som Socialdemokraterna kritiserar idag infördes av dem själva.

    Det vore klädsamt om de kunde erkänna ett ansvar i den utveckling som har lett till dagen omänskliga reglemente.

    2006 hade jag utretts och utretts och till slut fått ett (muntligt) löfte om permanent sjukersättning, när man helt plötsligt slog till bromsen och istället skickade mig till en extern utredare för ytterligare utredning… som trots att de inte gjorde någon hemlighet av att de hade till uppgift att ”röka ut alla fuskare” (för att använda en av utredarnas terminologi), avlöpte med samma resultat.

    Jag klarade inte arbetsuppgifterna/tempot/kontinuiteten som ett förvärvsarbete kräver.

    Trots detta rekommenderade de att jag skulle överföras till arbetsförmedlingen, då min arbetsförmåga förväntades öka i den närmaste framtiden, och att problemet snarare var min bristande motivation.

    Jag fick mycket riktigt ett avslag på min ansökan om sjukpension och Anna Hedborgs nya slogan:
    ”Vi frågar inte hur sjuk du är, utan hur mycket du kan jobba” slängd i ansiktet.
    Och… blev överförd till A-förmedlingen, där en ny arbetsprövning tog sin början, bara för att bekräfta redan konstaterat faktum… arbetsförmåga under 25%. Ändå fick jag avslag på min ansökan om permanent sjukersättning… för nu hade en ny handläggare börjat riva i mitt fall, och då var vi tillbaka på ruta 1.

    Allt detta inträffade INNAN Alliansen vann valet.

    Efter valet blev det visserligen ännu värre, men Moderaterna behövde bara finslipa Socialdemokraternas sjukförsäkringsreform för att det regelverk vi har idag skulle se dagens ljus.
    Och SAP’s och LO’s protester var (och är) alldeles för tama enligt min åsikt, man kan nästan misstänka att de håller med i smyg… och gläder sig åt att slippa ta de obekväma besluten.
    Inte heller litar jag på att de återställer sjukförsäkringen så att sjuka får vara sjukskrivna tills de är friska… inte om de fortfarande ska använda Anna Hedborg som utredare i alla fall.

    Jag fick rätt till slut… men inte förrän jag hade överklagat till förvaltningsrätten.

    Så nu efter 17 års kamp mot ständig värk och kallsinniga myndigheter , 5 ryggoperationer, otaliga rehabiliteringar, och ännu fler utredningar har jag äntligen fått min sjukpension och den stabilitet det ger min tillvaro. Trots att ersättningen är knapp så vet jag åtminstone att jag slipper välja mellan att betala hyran eller handla mat nu.

Kommentera

