Orden räcker inte till

Häxjakt

Häxjakt pågår.

Det finns inga ord som kan beskriva vad jag kände när jag läste denna berättelse.

Hur många fler offer ska skördas på detta ytterst omänskliga sätt? Hur många fler namn ska läggas till listan över sjuka människor som inte överlever Alliansens enkelspårigaarbetslinje” – detta vattenprov i modern tappning?

Den misstänkta bands och kastades i vattnet: om hon sjönk, var hon oskyldig, och om hon flöt, var hon skyldig. (Häxprov, Wikipedia)

Och Försäkringskassan har nu uttalat sig om saken:

Försäkringsdirektören Svante Borg ser allvarligt på kritiken som riktas mot myndigheten, och medger att han känner till flera fall där personer begått självmord till följd av en utförsäkring. (Aftonbladet)

Nu förnekar alltså inte längre ens Försäkringskassan att självmord begås pga utförsäkringar! Hur länge kommer Alliansen att fortsätta förneka det?

Varningsklockorna har ringt tidigare. Många gånger. Från flera håll. Och sedan länge;

Ari, Mari-Louise, Liza, Arne och alla andra – jag ska inte glömma er.

Nu är det nog.

Jag vill inte se fler liv slås i spillror.

Jag vill inte höra om fler sjuka som hetsas in i döden.

Jag vill ha en sjukförsäkring värd namnet – och som är medmänsklig.

Jag kommer att göra min röst hörd den 19:e september, och jag kommer att rösta bort Alliansens ”sjukförsäkringspolitik”!

Jag hoppas att du också gör det, kära läsare!


De Tystas Röst

Källor: , , , Läkartidningen, Resurs, Svenska Dagbladet, Sveriges Radio, Sydsvenskan, Wikipedia

Rekommenderade bloggar:

Rekommenderat i övrigt:

Om De Tystas Röst
De Tystas Röst - Politisk Reflektion & Opinion.

8 Responses to Orden räcker inte till

  1. Kalmardamen skriver:

    Ett fint inlägg med många bra länkar!

    Orden räcker inte till för att beskriva vad jag kände när jag läste om Marie-Louise!

    Nu ska jag klicka vidare och titta i bloggarna du rekomenderade.

  2. Det dör fyra gånger mer människor av självmord än i trafiken i Sverige. Tänkvärt !

  3. Pingback: Orden räcker inte till « De Tystas Röst | Björn Englunds blogg

  4. Pingback: Orden räcker inte till « De Tystas Röst | Björn Englunds blogg

  5. MDAMZ/Inspirerar skriver:

    Jag blir matt och frustrerad och ilsken…hur ger vi dessa sparken?

  6. Välkommen tillbaka! Du har varit saknad. Och du gör come back med ett dunderinlägg. Tack för det!

    /Eva

  7. Ola Sundberg skriver:

    Bra inlägg! Ett av fallen du nämner var min fru, Liza. Då det är så förvånansvärt tyst om vad som pågår så blir jag glad när jag ser att det uppmärksammas i bloggar som din, på ett sansat och välformulerat sätt.

    Jag skrev själv om det här med avsaknaden av riktig diskussion i en ledare i GT/Expressen för ett par dagar sedan: http://www.expressen.se/ledare/1.2089466/

  8. De Tystas Röst skriver:

    Hej allesammans!
    Jag ber om ursäkt för mitt sena svar :)

    Tack så mycket för era uppskattande ord och länkningar!

    Eva – jag har äntligen svarat dig idag på din blogg. :)

    Ola – ett stort tack särskilt till dig för dina uppskattande ord, de betyder mycket! Det finns så många som vill tysta ner sådana här saker; jag kommer aldrig att bli en av dem, och jag har aldrig varit en sådan person. Och jag beklagar verkligen din fru, Lizas, öde. Verkligen.

Kommentera

