Missunnsamhet är inte ”avundsjuka”

Hieronymus Bosch: "Avund", detalj från "De Sju Dödssynderna och de Fyra Sista Sakerna"

Hieronymus Bosch: "Avund", detalj från "De Sju Dödssynderna och de Fyra Sista Sakerna".

Jag kommer nu att filosofera en stund kring begreppet missunnsamhet och hur detta skiljer sig från begreppen avund och avundsjuka, som jag lovade i . Men låt oss först börja med att se vad andra källor säger om saken:

Enligt svenska Wikipedia är ”en (varaktig) känsla av avund och missunnsamhet”. Och enligt på nätet överenstämmer begreppet ”avundsjuka” med ”avund” till 90%, medan överensstämmelsen mellan ”avundsjuka” och  ”missunnsamhet” istället endast är 70%.

Jag – personligen – skulle dock vilja hävda att missunnsamhet överenstämmer med ”avundsjuka” med högst 50%. Och hur resonerar jag då? Jo:

I alla samhällen så finns det en statusordning – medveten eller omedveten – som är närvarande och påtaglig vare sig vi vill det eller inte. Denna statusordning – som också skulle kunna kallas statuskedjaklasstege eller social hierarki – är den ordning i vilken människor socialt definierar sig själva och andra (se t.ex. ””). Och här är kärnan i mitt resonemang:

Jag hävdar att avundsjuka alltid är riktad uppåt i denna statusordning, medan missunnsamhet alltid är riktad nedåt i denna statusordning.

Föreställ dig en hemlös som sent en kväll blir bjuden på en gratis hamburgare av en anställd på McDonalds. Detta sker när platschefen är borta och när  det är väldigt få besökare på restaurangen (varför jag tar just detta exempel är för att jag själv som restaurangbesökare bevittnat en sådan händelse).

Kära läsare, fråga dig själv ärligt och innerligt – skulle du själv på något sätt bli upprörd av en sådan händelse? Och/eller finns det liknande händelser som du blir upprörd av i din egen vardag? (not. jag blev själv både förvånad och glad när jag blev vittne till denna – faktiskt otillåtna – gärning av en anställd på McDonalds).

Om du som läser detta blir upprörd av sådana här företeelser, ja då kan det vara hög tid och på sin plats att du rannsakar dig själv; det du upplever är nämligen i min mening inte ”avundsjuka” – det är missunnsamhet.

Jag kommer att återkomma till detta resonemang i senare inlägg och vidare diskutera, vända och vrida på begreppet ”missunnsamhet”, och – givetvis –  jämföra med och koppla begreppet till aktuell svensk politik. Det finns nämligen väldigt många former av missunnsamhet; , , , , komiska eller helt enkelt . Mer om detta senare… Tills dess:

Angående ” De sju dödssynderna”

De s.k. ”” hör i min mening egentligen inte hemma i en politisk diskussion i ett sekulariserat samhälle som Sverige. Trots detta, så finner jag det bitvis kittlande att verbalt leka med dylika religiösa begrepp – de avslöjar nämligen ofta enkelspårigheten i ortodoxa verklighetsuppfattningar:

Magdalena Andersson, ordförande för , hoppade tidigare i januari på tåget med dödssynderna, och försökte koppla de sju dödssynderna till och . Detta uppmärksammades bl.a. .

Eftersom jag själv finner ämnet med de sju dödssynderna bitvis intressant – främst ur ett historiskt perspektiv – samt att ämnet är och – inte att förglömma – tidvis kan få , så kommer jag förmodligen att återkomma till dessa synder i framtida inlägg.

Om begreppet missunnsamhet kommer jag dock garanterat väldigt snart att skriva mer om… titta gärna tillbaks!

Tills dess är läsaren mer än välkommen att kommentera/diskutera mitt förda resonemang om missunnsamhet och avundsjuka nedan. Låt din röst bli hörd!

Signerat,
De Tystas Röst.


Referenser:

Relaterade artiklar (på De Tystas Röst)

Missa heller inte:

Och lite komedi som grädde på moset:

Om De Tystas Röst
De Tystas Röst - Politisk Reflektion & Opinion.

3 Responses to Missunnsamhet är inte ”avundsjuka”

  1. Johanna Bengtsson skriver:

    Jag håller med om att det är skillnad på avundsjuka och missunnsamhet, men inte om att missunnsamhet alltid är riktad ”nedåt”. En avundsjuka på vad någon annan har kan sporra en att skaffa det själv, och då kan avundsjukan försvinna. Men vid missunnsamhet unnar man inte andra att ha det de har, precis som ordet säger. Missunnsamheten är inte beroende av om den andra människan har fått, stulit eller slitit hårt för det den har. Den är heller inte beroende av hur mycket eller litet den missunnsamme själv har. Därför är missunnsamheten en fulare och allvarligare känsla, och svårare att få bukt med.

    • De Tystas Röst skriver:

      Tack så mycket, Johanna, för dina tankar! Mycket intressant; det är ofrånkomligt att vi alla har olika känslor inför olika ord, det vore konstigt annars :)! Jag tar dina ord till mig och funderar över dem… tack så mycket!

      Men jag tyckte du ovan elegant satte fingret på en viktig och öm punkt: ”Därför är missunnsamheten en fulare och allvarligare känsla, och svårare att få bukt med.”.
      Om detta håller jag omedelbart och fullständigt med dig.

      Men – inte för att kritisera din kommentar (som jag är mycket tacksam för) – utan bara för att bjuda in till diskussion…

      …är inte missunnsamhet som är riktad ”uppåt” i själva verket avundsjuka och inget annat? Kan man vara missunnsam ”uppåt” utan att vara avundsjuk? Jag är långtifrån tvärsäker själv, jag bara undrar? Någon åsikt om detta från dig eller någon annan besökare?

  2. Johanna Bengtsson skriver:

    Nej, jag håller fortfarande inte med om dn indelning uppåt och nedåt. Det förenklar och missar viktiga aspekter.
    ”Avundsjuka” betyder: Jag vill också ha det du har. ”Missunnsamhet” betyder: Jag vill inte att du skall få ha det du har.
    Avundsjuka och Missunnsamhet kan finnas på samma gång, och vara riktad både ”uppåt” och ”nedåt”.
    Just i stunden kanske man inte kan skilja på de båda känslorna. Och mitt i avundsjukan på någon annan kan man glömma bort hur mycket man själv har. Och i missunnsamheten kan man förbise att den som har skaffat en ny bil kanske har avstått från att köpa nya kläder och göra utlandsresa det senaste året. Båda känslorna kan förblinda.

Kommentera

